Optyk, okulista dla dzieci i dorosłych w Łodzi - Dr Wzrok
Okulista dla dzieci

Okulista dziecięcy Łódź

Konsultacja z okulistą dziecięcym to specjalistyczne badanie wzroku przeprowadzane przez okulistę, który posiada dodatkowe szkolenie w diagnozowaniu i leczeniu problemów wzrokowych u dzieci. Na wizytę do okulisty w mogą umówić się pacjenci, którzy nie ukończyli jeszcze 18 lat. Podczas takiej wizyty lekarz ocenia zdrowie oczu dziecka, sprawdzając czy nie występują takie problemy z prawidłowym widzeniem jak: krótkowzroczność, dalekowzroczność, astygmatyzm czy zez.

Okulista dziecięcy
Potrzebna pomoc?

Skontaktuj się z nami!

Serdecznie zapraszamy do kontaktu. Udzielimy wszelkich niezbędnych informacji oraz odpowiemy na Państwa pytania.

Kim jest okulista dziecięcy?

Okulista dziecięcy jest lekarzem, który ukończył studia medyczne oraz ukończył specjalizację z zakresu okulistyki w ramach Centrum Medycznego Kształcenia Podyplomowego. Każdy okulista może leczyć dzieci i dorosłych, ale okulista dziecięcy koncentruje swoją pracę zawodową wokół najmłodszych pacjentów. Taki lekarz medycyny najczęściej pracuje na oddziałach okulistyki dziecięcej w szpitalach, klinikach gdzie zdobywa wiedzę, doświadczenie oraz poznaje i praktykuje metody pracy z dziećmi.

Usługi z zakresu okulistyki dziecięcej w DR WZROK

• diagnostyka i leczenie chorób oczu takich jak:
    • jaskra
    • zaćma
    • retinopatia wcześniacza
    • zespół suchego oka
    • młodzieńcze zwyrodnienie plamki
  • diagnostyka i leczenie wad wzroku:
    • krótkowzroczność
    • nadwzroczność
    • astygmatyzm
    • zaburzenia akomodacji
    • zez
  • dobór okularów
  • kontrolne wizyty po przeprowadzonych zabiegach lub farmakoterapiach
  • badania narządu wzroku:
    • badanie dna oka
    • badanie ciśnienia śródgałkowego -tonometria
    • podstawowe badania okulistyczne
    • nieinwazyjny pomiar krzywizny rogówki i jej mocy- keratometria
    • badanie kąta przesączania -gonioskopia

Kiedy zgłosić się do okulisty dziecięcego?

Zdrowie oczu dziecka jest kluczowe dla jego prawidłowego rozwoju i nauki. Oto lista objawów, które mogą wskazywać na konieczność skonsultowania się z okulistą dziecięcym:

• Ciągłe łzawienie oczu
  • Częste pocieranie oczu
  • Nadwrażliwość na światło
  • Biała lub żółta substancja wypływająca z oka
  • Zaczerwienie oczu
  • Trudności w utrzymaniu koncentracji
  • Ropienie lub tworzenie się podejrzanej wydzieliny w oku
  • Zezowanie lub błądzenie wzrokiem
  • Mrużenie oczu podczas czytania lub oglądania
  • Przyciąganie przedmiotów bardzo blisko oczu
  • Częste przechylanie lub obracanie głowy
  • Opadanie powiek lub wytrzeszcz oczu
  • Niekontrolowane poruszanie się oczu
  • Nierówna wielkości i szerokość szpar powiek
  • Częste bóle głowy
  • Unikanie przedmiotów wymagających patrzenia z bliska
  • Gorsze widzenie wieczorem i w nocy

Jakie są najczęstsze wady wzroku u dzieci?

Najczęstszymi wadami wzroku u dzieci są: krótkowzroczność, dalekowzroczność, astygmatyzm i zez.

Krótkowzroczność

Krótkowzroczność – zwana również miopią, to wada wzroku, która powoduje, że obrazy odległych przedmiotów skupiają się przed siatkówką, a nie na niej. Osoby z krótkowzrocznością mają trudności z widzeniem przedmiotów znajdujących się daleko, ale dobrze widzą te, które są blisko. Krótkowzroczność u dzieci może mieć różne przyczyny: długotrwałe korzystanie z urządzeń elektronicznych, takich jak telewizory, tablety i smartfony, brak aktywności fizycznej i spędzanie większości czasu w pomieszczeniach, czytanie w słabym oświetleniu, wady genetyczne, cukrzyca, wczesne odwarstwienie siatkówki.

Dalekowzroczność

Dalekowzroczność, zwana również nadwzrocznością albo hiperopią, jest wadą wzroku oka, w którym obraz skupia się za siatkówką zamiast na niej. Oznacza to, że osoba z nadwzrocznością może mieć trudności ze skupianiem się na obiektach znajdujących się blisko, ale może dobrze widzieć przedmioty znajdujące się daleko. Dalekowzroczność u dzieci wynika najczęściej z dziedziczenia wady po rodzicach.

Astygmatyzm

Astygmatyzm jest wadą wzroku, która powoduje, że obraz jest rozmyty zarówno na bliską, jak i daleką odległość. Jest to spowodowane nierównomiernym łamaniem światła przez rogówkę lub soczewkę oka. Astygmatyzm ma tendencję do bycia dziedziczonym, a dzieci z krótkowzrocznością lub nadwzrocznością są bardziej na niego narażone. Palenie tytoniu w czasie ciąży może zwiększać ryzyko wystąpienia astygmatyzmu u dziecka.

Zez

Zez jest schorzeniem polegającym na nieprawidłowym ustawieniu gałek ocznych, co powoduje, że para oczu nie patrzy w tę samą stronę. Może to być spowodowane osłabieniem lub nadmiernym napięciem mięśni, które kontrolują ruchy oczu. Wśród przyczyn zeza wyróżniamy m.in.: wady refrakcji, nieprawidłowa budowa oka, mięśni ocznych lub oczodołów, choroby neurologiczne a także uszkodzenia mózgu.

Dlaczego nie należy ignorować objawów choroby oczu u dzieci?

Nie należy ignorować objawów choroby oczu u dzieci, ponieważ wczesne wykrycie i leczenie problemów ze wzrokiem jest kluczowe dla zdrowia i rozwoju dziecka. Problemy ze wzrokiem mogą wpływać na naukę, rozwój ruchowy i inteligencję emocjonalną. Opóźnienie w diagnozie i leczeniu może prowadzić do trwałego pogorszenia wzroku, a nawet do ślepoty, dlatego każdy objaw choroby należy sprawdzić, a każda wada wzroku wymaga zastosowania korekcji wzroku.

Ważne jest, aby zwracać uwagę na wszelkie niepokojące objawy ze względu na to, że dziecko nie wie jak powinno się prawidłowo widzieć i konsultować się z okulistą dziecięcym, aby zapewnić dziecku odpowiednią opiekę i wsparcie w zakresie zdrowia wzroku.

Zespół

Nasi okuliści w DR WZROK

Dorota Matusiak

Okulista

Potrzebna pomoc?

Skontaktuj się z nami!

Najczęściej zadawane pytania

Wytłumacz dziecku celowość wizyty i korzyści wynikające z prawidłowego widzenia. Warto w domu przeprowadzić zabawę w badanie okulistyczne, a do gabinetu przynieść ulubioną zabawkę w celu zwiększenia komfortu oraz pewności siebie.

Czynności podejmowane w trakcie badania okulistycznego są bezbolesne, mimo to dziecko może reagować strachem lub płaczem na nowe miejsce, ludzi, urządzenia lub przedmioty w gabinecie. Dokładamy wszelkich starań, by zapewnić dzieciom pełny komfort podczas badania.

Konsultacja okulistyczna trwa najczęściej od 15 do 30 minut.

Tak, w razie potrzeby jesteśmy w stanie skierować do lekarzy o specjalizacjach takich jak: internista, psycholog, psychiatra, pediatra, endokrynolog, reumatolog, dermatolog. Mały pacjent będzie mógł kontynuować leczenie u polecanych przez nas specjalistów.

Po ukończeniu 3 miesiąca życia, roku, dwóch, czterech lat, tuż przed rozpoczęciem nauki w szkole. Następnie w 3 lub 4 klasie.

Częstotliwość wizyt określa okulista w zależności od ciężkości objawów. Jeśli występuje wada wzroku u dziecka wizyty odbywają się co 6-12 miesięcy.

Tak, w DR WZROK są dostępne okulary korekcyjne dla dzieci. Wykonamy je zgodnie z receptą uzyskaną od okulisty.